
ISSN 0219-3213

30 Heng Mui Keng Terrace
Singapore 119614
http://bookshop.iseas.edu.sg

8
ISSUE

2023

THE 
ORIENTATION 
OF CHINESE 
NEWSPAPERS 
IN INDONESIA 
AS CHINA RISES
Leo SuryadinataT

R
E

N
D

S
 I

N
 S

O
U

T
H

E
A

S
T

 A
S

IA

TRS8/23s

7 8 9 8 1 5 1 0 4 3 6 39

ISBN  978-981-5104-36-3



T R E N D S  I N  S O U T H E A S T  A S I A

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   1 11/4/23   3:38 PM



The ISEAS – Yusof Ishak Institute (formerly Institute of Southeast 
Asian Studies) is an autonomous organization established in 1968. It 
is a regional centre dedicated to the study of socio-political, security, 
and economic trends and developments in Southeast Asia and its 
wider geostrategic and economic environment. The Institute’s research 
programmes are grouped under Regional Economic Studies (RES), 
Regional Strategic and Political Studies (RSPS), and Regional Social 
and Cultural Studies (RSCS). The Institute is also home to the ASEAN 
Studies Centre (ASC), the Singapore APEC Study Centre and the 
Temasek History Research Centre (THRC).

ISEAS Publishing, an established academic press, has issued more 
than 2,000 books and journals. It is the largest scholarly publisher of 
research about Southeast Asia from within the region. ISEAS Publishing 
works with many other academic and trade publishers and distributors to 
disseminate important research and analyses from and about Southeast 
Asia to the rest of the world.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   2 11/4/23   3:38 PM



8
ISSUE

2023

THE  
ORIENTATION 
OF CHINESE 
NEWSPAPERS  
IN INDONESIA  
AS CHINA RISES
Leo Suryadinata

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   3 11/4/23   3:38 PM



Published by:	 ISEAS Publishing
	 30 Heng Mui Keng Terrace
	 Singapore 119614
	 publish@iseas.edu.sg
	 http://bookshop.iseas.edu.sg

© 2023 ISEAS – Yusof Ishak Institute, Singapore

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in 
a retrieval system, or transmitted in any form, or by any means, electronic, 
mechanical, photocopying, recording or otherwise, without prior permission. 

The author is wholly responsible for the views expressed in this book which 
do not necessarily reflect those of the publisher.

ISEAS Library Cataloguing-in-Publication Data

Name(s): Suryadinata, Leo, author.
Title: The orientation of Chinese newspapers in Indonesia as China rises / 

Leo Suryadinata.
Description: Singapore : ISEAS-Yusof Ishak Institute, April 2023. | 

Series: Trends in Southeast Asia, ISSN 0219-3213 ; TRS8/23 | Includes 
bibliographical references.

Identifiers: ISBN 9789815104363 (soft cover) | ISBN 9789815104370 
(ebook PDF)

Subjects: LCSH: Chinese newspapers—Indonesia. | Indonesian newspapers. |  
Chinese—Indonesia.

Classification: LCC DS501 I59T no. 8(2023)

Typeset by Superskill Graphics Pte Ltd
Printed in Singapore by Mainland Press Pte Ltd

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   4 11/4/23   3:38 PM



FOREWORD

The economic, political, strategic and cultural dynamism in Southeast 
Asia has gained added relevance in recent years with the spectacular 
rise of giant economies in East and South Asia. This has drawn 
greater attention to the region and to the enhanced role it now plays in 
international relations and global economics.

The sustained effort made by Southeast Asian nations since 1967 
towards a peaceful and gradual integration of their economies has 
had indubitable success, and perhaps as a consequence of this, most 
of these countries are undergoing deep political and social changes 
domestically and are constructing innovative solutions to meet new 
international challenges. Big Power tensions continue to be played out 
in the neighbourhood despite the tradition of neutrality exercised by the 
Association of Southeast Asian Nations (ASEAN).

The Trends in Southeast Asia series acts as a platform for serious 
analyses by selected authors who are experts in their fields. It is aimed at 
encouraging policymakers and scholars to contemplate the diversity and 
dynamism of this exciting region.

THE EDITORS

Series Chairman:
Choi Shing Kwok

Series Editor:
Ooi Kee Beng

Editorial Committee:
Daljit Singh
Francis E. Hutchinson
Norshahril Saat

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   5 11/4/23   3:38 PM



23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   6 11/4/23   3:38 PM



The Orientation of Chinese 
Newspapers in Indonesia as  
China Rises

By Leo Suryadinata

EXECUTIVE SUMMARY
•	 This paper examines the impact of globalization and a rising 

China, among other factors, on the political orientation of Chinese-
language newspapers in Indonesia.

•	 Chinese newspapers in Indonesia have had a long trajectory, moving 
from a China-oriented focus to an Indonesia-oriented one over the 
course of Indonesian history. Their content has grown beyond the 
local to become regional in its outlook.

•	 The recent rise of China has been having a profound impact on 
Chinese newspapers in Indonesia. Many of their articles are pro-
China while attempting to maintain the delicate balance and being 
Indonesia-oriented at the same time.

•	 With the community of Chinese-speaking Indonesian Chinese 
shrinking due to age, the Chinese-language dailies face challenges 
in circulation. The older generation that frequents them possesses 
significantly strong economic power, however, and while new 
migrants from China and ethnic Chinese from other Southeast Asian 
countries also read these dailies, their numbers are relatively small.

•	 As more and more newspaper editors, journalists and writers are 
now foreigners instead of being local-born, the Chinese-language 
newspapers in Indonesia may become newspapers for the overseas 
Chinese.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   7 11/4/23   3:38 PM



23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   8 11/4/23   3:38 PM



1

1 Leo Suryadinata is Visiting Senior Fellow at the ISEAS – Yusof Ishak Institute, 
Singapore. He was formerly Professor in the Department of Political Science at 
the National University of Singapore. He has published extensively on Southeast 
Asian politics, ethnic Chinese in Southeast Asia and China-ASEAN relations.
2 This is a revised and updated version of a paper presented at the International 
Workshop on “Chinese Diaspora in the Age of Global Modernity”, Asia Research 
Institute, National University of Singapore on 19–20 November 2015. I would 
like to thank Miss Gwendolyn Yap, Research Officer in the Regional Social and 
Cultural Studies Programme at ISEAS for editing this paper.
3 For an analysis of this event, see Leo Suryadinata, “Recent Chinese Moves 
in the Natunas Riles Indonesia”, ISEAS Perspective, no. 2020/10, 19 February 
2020.
4  “Indonesia Menolak Klaim China”, https://kompas.id/baca/internasional/ 
2020/01/02/indonesia-tolak-klaim-china/ (accessed 21 July 2020).

The Orientation of Chinese 
Newspapers in Indonesia as  
China Rises

By Leo Suryadinata1

INTRODUCTION2

Between late December 2019 and early January 2020, several Chinese 
fishing boats and coastguard vessels entered Indonesia’s Natuna waters 
illegally, generating diplomatic tensions between Jakarta and Beijing.3 
Indonesian newspapers reported on these incursions from an Indonesian 
perspective, as one would expect, and on 2 January 2020, Kompas, 
the largest newspaper in the country, published a report with the title 
“Indonesia Rejects China’s Claims”.4 The following day, Tempo, a 
leading news magazine and daily newspaper, published a report with 

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   1 13/4/23   10:09 AM



2

a similar headline “Indonesia Clearly Rejects China’s Claim Over 
the Northern Natuna Sea”.5 That same day, CNN Indonesia carried a 
provocative report with the headline “China’s Vessels Enter Natunas, 
the Indonesian National Army Get Ready to Fight”.6 It is apparent 
that Indonesian official responses were not united on this issue. While 
some took a hard line, Luhut Pandjaitan, then Co-ordinating Minister of 
Maritime Affairs and Investment, and Prabowo Subianto, then Minister 
for Defence, downplayed the issue. In this tense situation, one question 
begged to be answered: What was the response of the Chinese-language 
newspapers in Jakarta to this event?

All the reports in Chinese-language newspapers on the event were 
translations from Indonesian-language sources. Interestingly, unlike 
during the 2016 Chinese incursions, this time they carried no commentaries 
on the Natunas, indicating caution on their part in expressing their views. 
Yindunixiya Shangbao (印度尼西亚商报) published a report on its front 
page with the title “Indonesia Strongly Rejects the Claims of China over 
the Nansha Islands”,7 which is the translation of the Indonesian foreign 
ministry statement. Yinni Xingzhou Ribao (印尼星洲日报) and Yinhua 
Ribao (印华日报) published a similar report on page 3. However, Guoji 
Ribao (国际日报),  the largest Chinese-language newspaper in Indo-
nesia, began to follow the events on the front page closely from 6 January 
2020 for three days. The first report was with the title “Luhut: Don’t 
Play Up the Chinese Fishing Vessels Event”, showcasing their attempts 
to remain neutral.8

5 “Indonesia Tegas Tolak Klaim Cina atas Laut Natuna Utara”, https://bisnis.
tempo.co/read/1290758/indonesia-tegas-tolak-klaim-cina-atas-laut-natuna-utara 
(accessed 21 July 2020).
6 “Kapal China ke Natuna, TNI Siap Tempur”, cnnindonesia.com (accessed  
21 July 2020).
7 “Yinni bochi zhongguo dui nansha qundao yongyou zhuquan yanlun (印尼
强硬驳斥中国对南沙群岛拥有主权言论)”,  www.shangbaoindonesia.com/
read/2020/01/03/politics-1578065780 (accessed 21 July 2020).
8 “Luhu cheng buke naoda zhongguo yuchuan shijian (卢虎称不可闹大中国渔
船事件)” www.guojiribao.com/shtml/gjrb/20200106/1513564.shtm (accessed  
1 August 2020).

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   2 11/4/23   3:38 PM



3

Indonesian Chinese-language newspapers are a rich source for 
studying the Chinese community in the country and its history. 
Unfortunately, studies on these newspapers are scarce; pre-World War II 
Indonesian Chinese-language newspapers are difficult to find and post-
World War II newspapers have not been properly consolidated.9 Using the 
available newspapers and articles that are accessible, this paper analyses 
the changing political orientation of the Chinese-speaking community 
through Chinese-language newspapers in Indonesia.10 It examines the 
various factors which contributed to their changing political orientation, 
the major characteristics of Indonesian Chinese newspapers in different 
periods and the impact of globalization and a rising China on these 
newspapers.

CHINESE LANGUAGE NEWSPAPERS 
BEFORE WORLD WAR II (1909–42)
Before World War II, all Chinese newspapers in Indonesia were 
connected to the Chinese nationalist movement. Hua duo bao 华铎报 
of Batavia (1909), Zhaowa Gongbao 爪哇公报 of Semarang (1909), 
Hanwen Xinbao 汉文新报 of Surabaya (1909) and Sumendala Bao 苏门
答腊报 (1909) of Medan were all associated with Chinese revolutionary 

9 For a list of post-World War II Indonesian Chinese newspapers in China, see 
“Beijing guojia tushuguan cang yinni baozhi mulu (北京国家图书馆藏印尼报
纸目录)” and “Xiamen daxue Nanyang yanjiu yuan tushuguan cang yinni baozhi 
mulu (厦门大学南洋研究图书馆藏印尼报纸目录)” in Shenghuo Wenhua 
Jijinhui Tongxun (生活文化基金会通讯), Hong Kong, June 2014, pp. 80–82.
10 There is a need for more studies on Chinese-language newspapers in Indonesia. 
My paper, which is preliminary in nature, is based on some of my past and recent 
field trips to Jakarta. See Liao Jianyu 廖建裕, Yinni huawen baoye jianshi (印
尼华文报业简史); Liao Jianyu 廖建裕, Yinni huaren wenhua yu shehui 印尼
华人文化与社会 (Singapore Society of Asian Studies, 1996), pp. 119–32; Liao 
Jianyu 廖建裕, Yinni huawen baokanshi yu guojia renting 印尼华文报刊史与国
家认同, in Wenjian huibian; Yinni Shenghuobao Chuangkan 68 zhounian jinian 
文件汇编：印尼生活报创刊68周年纪念 (Hong Kong and Xiamen: Yinni 
shenghuo bao jinian congshu bianweihui 印尼生活报纪念丛书编委会, Xiamen 
daxue Nanyang yanjiu yuan 厦门大学南洋研究院, 2013), pp. 21–29.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   3 11/4/23   3:38 PM



4

organizations (such as Soe Poh Sia 书报社 or Reading Club). However, 
these newspapers were short-lived weeklies and are no longer available. 
We only know of their existence via documents from the Dutch archives.11

Chinese-language dailies in Indonesia only emerged on 12 February 
1921, with the Xin Bao 新报, published by the Chinese community. 
Initially known by its Malay (Indonesian) name, Sin Po, the newspaper 
was an Indonesian-language weekly started in 1910. Eleven years later 
it published the Chinese-language edition Xin Bao. While the owners 
of the newspaper were Peranakan Chinese, the newspaper held Chinese 
nationalist views, suggesting that the Totok Chinese oversaw content.12

In the same year, another Chinese daily, Tiansheng Ribao 天声日
报, was published. As the mouthpiece of the Chinese Nationalist Party 
(Kuomintang or KMT), Tiansheng Ribao was oriented towards the 
Republic of China (ROC). After the publication of Xin Bao, Dagong 
Shangbao 大公商报 hit the streets in Surabaya. According to a 1937 
report, there were eight Chinese-language dailies in the Dutch East 
Indies, with Xin Bao and Tiansheng Ribao being the largest in circulation.

POST-WAR CHINESE LANGUAGE 
NEWSPAPERS (1945–65)
Xin Bao and Tiansheng Ribao ceased publication during the Japanese 
occupation but were revived after the invaders surrendered. After World 
War II, they maintained their political orientation towards ROC and 
KMT. However, Xin Bao gradually became left-leaning, and once the 
People’s Republic of China (PRC) was established, its support shifted 

11 Lea E. Williams, Overseas Chinese Nationalism: The Genesis of the Pan-
Chinese Movement in Indonesia, 1900–1916 (Glencoe, Illinois: Free Press, 
1960), pp. 108–9.
12 Not much has been written on Xin Bao, the Chinese version of Sin Po. For an 
official history of Sin Po/Xinbao up to 1935, see “Benbao ershiwu nian” 本报二
十五年, in Xinbao ershiwu zhounian jinian tekan (新报二十五周年纪念特刊), 
Jakarta, 1935, pp. 1–6; For a brief history, see Zhou Nanjing 周南京, editor-in-
chief, Shijie huaqiao huaren cidian 世界华侨华人词典 (Beijing: 北京大学出
版社, 1993), p. 836.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   4 11/4/23   3:38 PM



5

to the PRC. The date used by the newspapers was changed from the 
38th Year of Zhonghua Min’guo 中华民国 to the solar year of 1949. 
Tiansheng Ribao, on the other hand, continued to support KMT and 
Taiwan.

After World War II, three new Chinese dailies were published in 
Jakarta by the local Totok community. The first was Shenghuo Bao 
生活报 (1945) which originally supported the ROC but switched its 
alliance with the PRC after the open split between KMT and the Chinese 
Communist Party (CCP). Two other dailies, Ziyou Bao 自由报 (1951) 
and Zhonghua Shang bao 中华商报 (1953), were financed by pro-KMT 
groups and aligned with Taiwan.13

Besides the Chinese papers in Jakarta, major Indonesian cities where 
many Totok resided also had Chinese-language dailies. They could be 
divided into leftist and rightist papers (see Table 1).14

The tussle between left-wing and right-wing newspapers for 
readership persisted till 1958. Before that year, Taiwan-backed rebellions 
in Sumatra and Sulawesi took place against the central government of 
Indonesia. In April 1958, the central government of Indonesia decided to 
ban all Chinese newspapers regardless of their ideological orientations. 
One month after the ban, only Beijing-leaning left-wing Chinese dailies 
were permitted to be published again. Nevertheless, the life of these 
dailies was short. In 1960, an anti-Chinese movement in Indonesia shut 
the newspapers down completely.

Between 1945 and 1960, all Chinese-language newspapers regardless 
of their ideological leanings—leftist and rightist—were all oriented 
towards mainland China or Taiwan. The only exception was Juexing 
Zhoukan 觉醒周刊 (operated from January 1954 to December 1959),15 a 

13 Liao Ziran 廖自然, “Yinni shehui fazhan shi” 印尼社会发展史, in Huaqiaoshi 
lun ji 华侨史论集, edited by Kao Xin 高信 and Zhang Xizhe 张希哲 (Taipei, 
1963), pp. 92–93.
14 Su Yi 苏艺, “Yinni huaqiao baoye cangsang shi” 印尼华侨报业沧桑史, in 
Nanyang Wenzhai 南洋文摘, Singapore, vol. 4, no. 12 (1963), pp. 50–51.
15 Its Indonesian name is Mingguan Chiao Hsing.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   5 11/4/23   3:38 PM



6

Table 1: Chinese Newspapers Outside Jakarta and Their 
Ideological Orientation

Name of Newspaper in 
Hanyu Pinyin

Name of 
Newspaper 
in Chinese 
Characters

Place of 
Publication

Ideology

Sumendala Minbao 苏门答腊民报 Medan left-wing
Minzhu Ribao 民主日报 Medan left-wing
Huaqiao Ribao 华侨日报 Medan left-wing
Liming Ribao 黎明日报 Pontianak left-wing
Meiri Dianxun 每日电讯 Pontianak left-wing
Kuanglu Ribao 匡卢日报 Makassar left-wing
Da Gong Bao 大公报 Surabaya left-wing
Qingguang Ribao 青光日报 Surabaya right-wing
Huaqiao Xinwen 华侨新闻 Surabaya right-wing
Xin Zhonghua Bao 新中华报 Medan right-wing
Xing Zhong Ribao 兴中日报 Medan right-wing
Sudao Shibao 苏岛时报 Medan right-wing
Cheng Bao 诚报 Pontianak right-wing

16 Siauw Giok Tjhan (Xiao Yucan) was a leftist. He was influenced by Tan Ling 
Djie who was the secretary general of the PKI before D.N. Aidit. Many suspected 
that he was a communist but he denied it. It is worth noting that Peranakan leftists 
and communists were influenced by the West (Dutch) while the Totok leftists 
and communists were associated with the Chinese Communist Party and hence 
were China-oriented. The Malayan Communist Party was Malaya-oriented and 
hence its party members tended to be locally oriented. These may explain their 
cooperation with the Peranakan leftists.
17 Juexing Zhoukan was locally oriented, representing the views of Indonesian 

weekly newspaper initiated by a Peranakan politician Siauw Giok Tjhan 
萧玉灿.16 While ideologically pro-PRC and pro-communist, Juexing 
Zhoukan was Indonesian in its focus.17

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   6 11/4/23   3:38 PM



7

Juexing Zhoukan was an important weekly, becoming the unofficial 
mouthpiece of the Baperki (Badan Permusjawaratan Kewarganegaraan) 
from March 1954. Baperki was led by Siauw Giok Tjhan18 and was 
arguably the largest ethnic Chinese organization in Indonesia in the 
last century. It was supported by both President Sukarno and the Partai 
Komunis Indonesia (PKI). As noted earlier, Juexing Zhoukan was 
in circulation for only six years and was banned by the authorities in 
December 1959. Being the only Indonesia-oriented Chinese-language 
weekly in a largely China-oriented industry, the unique collaboration 
between Chinese-educated MCP members and left-wing Peranakan 
Chinese which resulted in Juexing Zhoukan should be further examined.

citizens. Siauw Giok Tjhan served as the director, while the editor was a 
Peranakan named Go Hauw Gie 吴孝义. Although Go was the editor, he worked 
mainly as a translator. The person who spearheaded the content of the paper was 
Eu Chooi Yip 余柱业, a top leader of the Malayan Communist Party (MCP) who 
fled to Indonesia from Singapore. The proofreader of Juexing Zhoukan was his 
wife Zeng Aishan 曾善爱. Eu Chooi Yip was later busy with other activities and 
recruited a young MCP member Zhang Taiquan 张泰泉 (also known as Zhang 
Taiyong 张泰永 and Zhang Dayong 张大永), a Sumatran-born Chinese who 
studied in Singapore’s Huaqiao Zhongxue 华侨中学 where he joined the MCP. 
Zhang was assisted by Chen Mengzhou 陈蒙洲, another MCP exile in Jakarta, 
and Zhang Rongren 张荣任, an MCP member from Sarawak. Gradually, Zhang 
took over as the de facto editor of Juexing Zhoukan. Zhang Taiquan 张泰泉, 
“Xiao Yucan yu ‘Juexing’ ” 萧玉灿与 ‘觉醒’ in Xiao Yucan Bainian Danchen 
Jinian wenji 萧玉灿百年诞辰纪念文集 (Hong Kong: Shenghuo Wenhua 
Jijinhui, 2014), pp. 137–38. For Zhang’s background, see www.of 21.com/doku.
php?id=回忆:地下航线解密 (accessed 6 October 2015).
18 According to the memoirs of Zhang Taiquan, Juexing Zhoukan was jointly 
initiated by both Siauw Giok Tjhan and Eu Chooi Yip. Siauw who did not read 
Chinese, wanted to have a publication in Chinese in order to reach Chinese-
speaking readers in Indonesia to appeal to them to work together and fight for 
the rights of Chinese Indonesians. During that period, Eu Chooi Yip was in 
Jakarta and was looking for a job, and they came to work together. See “21 shiji 
chubanshe bianjibu” 21世纪出版社编辑部, ed., Shenmai xinzhong de mimi—
xinjiapo yu binlangyu de gushi 深埋心中的秘密—新加坡与槟榔屿的故事 
(Kuala Lumpur: 21 Shiji chubanshe, 2008), pp. 74–81. Eu Chooi Yip also reveals 
that he assigned many MCP members in exile to work for Juexing Zhoukan. See 
Yu Zhuye 余柱业 , Langjian zhumeng 浪尖逐梦 , Kuala Lumpur, 2008, p. 187.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   7 11/4/23   3:38 PM



8

Why Were the Chinese Dailies Oriented Towards China?

Students of Indonesian Chinese society will recognize that the ethnic 
Chinese in Indonesia are rather heterogeneous. In the nineteenth and 
twentieth centuries, there were at least two groups of Chinese, i.e., 
the Peranakan Chinese and the Totok Chinese. The former was better 
established locally and used Malay and Indonesian as their common 
language while the latter was first-generation migrants from China and 
their immediate descendants who still spoke Chinese dialects. As such, 
it was the Totok elite with their good command of the Chinese language 
that influenced the development of Chinese-language newspapers in 
Indonesia.19

After Indonesia achieved independence, the Chinese dailies—
particularly the major newspapers—continued to be oriented towards 
China. This section will look at three possible factors for this sustained 
direction. Firstly, Chinese nationalism among the Totok. Secondly, 
Indonesia’s policies towards the general Chinese community and thirdly, 
the demographic structure of the Chinese population in Indonesia.

For a long period since the twentieth century, Chinese nationalism 
was the dominant Indonesian Chinese political orientation. Migrant 
Chinese and their Chinese-educated second-generation descendants 
considered themselves huaqiao (overseas Chinese). During the Xinhai 
辛亥 Revolution and later, the establishment of the ROC, Indonesian 
Chinese in general aligned themselves with China. While the political 
orientation of the Totok Chinese remained consistent throughout, the 
Peranakan Chinese began to diverge in their political orientation later in 
the century.

The split of the Peranakan Chinese before World War II is seen in three 
political groups: The China-oriented Sin Po Group, the Dutch Indies-
oriented Chung Hwa Hui (CHH 中华会), and the Indonesia-oriented 

19 For an analysis of the Chinese community in Indonesia, see Leo Suryadinata, 
Pribumi Indonesians, the Chinese Minority and China: A Study of Perceptions 
and Policies (Kuala Lumpur, Singapore and London: Heinamann Educational 
Book (Asia), 1978), pp. 66–109.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   8 11/4/23   3:38 PM



9

Partai Tionghoa Indonesia (PTI).20 Although there were Peranakans 
who supported China, the anti-Japanese war in China focused on the 
Totok Chinese who were patriotic towards China. During the Japanese 
occupation of Indonesia (1942–45), Chinese nationalism was suppressed 
but did not disappear. With Indonesia’s proclamation of independence 
after the surrender of the Japanese, some Peranakan Chinese identified 
themselves as Indonesians and became Indonesian citizens. Many 
Indonesian-born Totoks continued to consider themselves huaqiao. 
While the establishment of the People’s Republic of China (PRC) 
divided the Totok Chinese community in their political views, they were 
still fundamentally oriented towards either mainland China or Taiwan, 
but not Indonesia.

Apart from the impact of Chinese nationalism, the colonial structure 
of the Dutch East Indies also had a major bearing on the Chinese 
population. The Dutch East Indies was a “divide and rule” colonial 
society that racially divided the Dutch (Europeans), Chinese and the 
natives into three separate groups. While the Dutch were the rulers, and 
the natives the ruled, the higher economic position of the Chinese vis-
à-vis the natives placed them in a separate category between the two 
groups. The Chinese had their own residing zone and their own officer 
(Kapitan Cina) and were governed under different laws. The latter 
remained true even after the abolition of the Officer System. The “divide 
and rule” policy arose from fears among the Dutch of rebellion by the 
natives supported by local Chinese. The 1740 Angke 红溪 massacre and 
its aftermath was an example of how the Chinese combined forces with 
the Javanese against the Dutch authorities.21

20 Leo Suryadinata, Peranakan Chinese Politics in Java 1917–1942 (Singapore: 
Singapore University Press, 1980).
21 Regarding the 1740 massacre, see Johannes Theodorus Vermuelen, De 
Chineezen te Batavia en de Troebelen van 1740 (Leiden: Eduard Ijdo, 1938). 
There is an English translation by Tan Yeok Seong. In fact, the Chinese rebellion 
was later joined by the Javanese and lasted until 1743 when it was eventually 
suppressed. See Willem Remmelink, Perang Cina dan Runtuhnya Kerajaan 
Jawa 1725–1743 (Yogyakarta: Jendela, 2001).

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   9 11/4/23   3:38 PM



10

Facilitated by the existence of a Chinese society apart from the Dutch 
and the natives, overseas Chinese nationalism persisted. The twentieth 
century saw a steady growth of the Totok community with the arrival of 
many Totok women from China. However, many Totok men also married 
Peranakan women despite linguistic differences between the two groups. 
While the Peranakan Chinese used the local language, especially Malay 
and Indonesian, to communicate, the Totok community continued to 
use Chinese dialects and Mandarin. Some second-generation offspring 
of Totok/Peranakan marriages continued to live in the “Chinese world” 
and attended Chinese schools. Through three cultural pillars (Chinese 
organizations, Chinese schools and Chinese media), Chinese culture 
continued to flourish and develop in Indonesia until the eve of the New 
Order (1966–98). This allowed the Chinese community in Indonesia to 
remain China-oriented. Even after 1958, those who attended Chinese 
schools were Chinese citizens and saw little incentive in being politically 
inclined towards Indonesia.

Overseas Chinese nationalism emerged before the rise of Indonesian 
nationalism, influencing the Chinese community, both Totok and 
Peranakan. The colonial social stratification based on race deepened the 
separation between “indigenous” Indonesians and Indonesian Chinese. 
Through understanding the trajectory of Chinese society in Indonesia, we 
can comprehend why after independence, Indonesian Chinese-language 
dailies remained oriented towards China and considered themselves 
huaqiao.

The Shift from Chinese Nationalism to Indonesian Nationalism

Although Indonesia proclaimed independence on 17 August 1945, the 
Dutch reimposed colonial rule till 1949. The official transfer of power 
from the Dutch to the Indonesians only took place in December 1949. 
It was only then that Indonesia became independent and started the 
nation-building process. Indonesian leaders wanted to integrate the 
multi-ethnic population, including Chinese Indonesians, into Indonesian 
society. However, with ethnic conflicts occurring, the nation-building 
process failed to take off as planned. It was only in 1958, after the central 
government succeeded in crushing regional rebellions, that the nation-

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   10 11/4/23   3:38 PM



11

building process resumed. New regulations appeared that prohibited 
Indonesians of Chinese descent from studying at Chinese-medium 
schools. Chinese schools thus came to be divided into two categories: 
the Indonesian-type school accommodated children of Indonesian 
citizens, while the original Chinese school could only accept children 
of foreign nationals (i.e., citizens of the PRC). The Indonesian-type 
schools had Bahasa Indonesia as the medium of instruction and followed 
the curriculum of the Indonesian national schools. Thus, since July 
1958, those who studied in Chinese-medium schools were of foreign 
nationality.

In 1959, Indonesia started the Guided Democracy Period (1959–65). 
Politics took command and Sukarno was the dominant leader. Not only 
did political nationalism become the norm, but economic nationalism was 
also introduced. Foreigners as retail traders in rural areas were prohibited 
by the 1959 regulation. Inspired by the restrictions, anti-Chinese 
movements began, affecting the country’s economic performance and 
political stability. Chinese daily newspapers were banned. In 1961, only 
one Chinese-language newspaper, i.e., the Zhengzhi Xuanyan Bao 政治
宣言报 was allowed to be published in Medan, and later in Jakarta as 
well; in Surabaya, the Hongbai Bao 红白报 was also allowed, but these 
newspapers were short-lived.

Only in 1963 when Sukarno had succeeded in consolidating his 
power were new Chinese dailies permitted. The first was Shoudu 
Ribao 首都日报 (Harian Ibukota) managed by Situ Meisheng 司徒眉
生, Sukarno’s Chinese interpreter. There were three other new Chinese 
dailies, including Zhongcheng Bao 忠诚报 (Warta Bhakti, the former 
Xin Bao), Geming Ribao 革命日报 (Obor Revolusi) and Huoju Bao 火
炬报 (Suluh Indonesia). In Surabaya, there was also Youyi Bao 友谊报 
(Harian Persahabatan).

All of these were managed by Indonesian citizens, differing from 
previous Chinese newspapers, and were now Indonesian national 
newspapers and oriented towards Indonesia. Some were also linked 
to Indonesian political parties. For instance, Huoju Bao was linked to 
the Partai Nasional Indonesia (PNI). Naturally, these newspapers were 
oriented towards Indonesia. According to some reports, eight other 
Chinese newspapers obtained publication permits but before they could 

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   11 11/4/23   3:38 PM



12

publish, the 30th September Movement (G-30-S) of 1965 occurred. 
Blamed on the PKI, the coup changed Indonesian political history and 
the Chinese newspaper landscape.22 The new authorities linked the 
coup to the PRC, and as a result, all left-wing newspapers, including all 
Chinese daily newspapers, were banned. This marked the end of Chinese 
dailies in Indonesia. New Chinese dailies would only re-emerge thirty-
five years later.

YINDUNIXIYA RIBAO DURING THE NEW 
ORDER (1966–98)
On 2 October 1965, however, all Chinese-language newspapers were 
closed down. Only in 1966 did a new newspaper which was called Harian 
Indonesia or Yindunixiya Ribao 印度尼西亚日报 come into being. This 
“Chinese-language newspaper” was unique as it was not owned or 
managed by the Chinese community. It was instead a government daily 
which was linked to the military group (some say with the Intelligence 
Group). The chief editor was Drs W.D. Sukisman, an intelligence 
officer who was a lecturer at the Department of Sinology, University of 
Indonesia, before the 1965 coup. Some said that he had worked at the 
Indonesian Embassy in Beijing before the New Order.

The unique characteristic of this Chinese daily was that it consisted 
of eight to twelve pages, half in Chinese and half in Indonesian. For a 
long period, the newspaper served as a site for government news and 
announcement of regulations. Since this was the only “Chinese-language 
newspaper”, it became the only available avenue for the Totok Chinese 
to market their advertisements. The Totok community often subscribed 
to the paper mainly for advertisements and government information. Due 
to a high level of subscription, it is not surprising that this newspaper 

22 According to a new research paper based on China’s archives, the chairman of 
the PKI was behind the G-30-S; Chairman Mao knew of the plans of D.N. Aidit, 
the PKI leader, but did not know the details. See Taomo Zhou, “China and the 
Thirtieth of September Movement”, Indonesia 98 (October 2014): 29–58.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   12 11/4/23   3:38 PM



13

survived the New Order period by simply having Chinese advertisements. 
While the pages of Harian Indonesia increased in number, the contents 
remained largely unchanged. Within the Chinese community, the paper 
was also known as Guanggao Bao 广告报 (Advertisement Newspaper).

Another characteristic of Yindunixiya Ribao was that the editorial 
board was run by Indonesian Chinese who were under the strict 
supervision of the indigenous Indonesians who had military affiliations. 
Unlike the pre-1965 Chinese language newspapers which were left-wing 
and pro-PRC, Yindunixiya Ribao was anti-communist and anti-PRC.

One of the Indonesian Chinese hired by the indigenous Indonesians 
was Lai Tuo 赖多 (Lai Yuqi 赖裕祺) who used to work for the Shoudu 
Ribao 首都日报 (Harian Ibukota) before the coup. The standard of the 
Chinese language in general was low. As the newspaper was controlled 
by the indigenous military group, it was not representative of the Chinese 
community. However, the newspaper supplements (“Budaya”) were open 
to the public, and many Indonesian Chinese would publish their articles 
in the newspaper. More studies should be done on how this newspaper 
contributed to Indonesian Chinese society.

During the New Order, Indonesian Chinese who held Chinese 
nationality were allowed to be naturalized as Indonesian citizens. Those 
who were foreign nationals and came from Chinese-medium schools 
became Indonesian citizens during the Suharto era, especially in the 
1980s when Jakarta was planning to normalize direct trade with Beijing. It 
was during this period of naturalization that the Chinese-educated Totoks 
became politically aligned with Indonesia. This was reflected in their 
writings in Yindunixiya Ribao. Even books and literary works in Chinese 
produced towards the end of the Suharto period by Indonesian Chinese 
were Indonesia-oriented and possessed an Indonesian perspective, and 
were mainly published in Hong Kong and Singapore.

As there was no permit for Chinese newspapers, Chinese-speaking 
Indonesians often read the newspapers and magazines that were 
published in Hong Kong, Singapore and Taiwan and which were brought 
into Indonesia illegally. In the 1990s, when Suharto relaxed control 
over Chinese publications, Yinni yu Dongxie (印尼与东协, Indonesia 
and ASEAN) was mainly printed in Indonesia. This monthly magazine, 
which was marked as officially published in Hong Kong, had limited 

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   13 11/4/23   3:38 PM



14

circulation in Jakarta and some other cities, and the authorities did not 
enforce control over it. The editor of Yinni yu Dongxue was Deng Tongli 
邓通力, an Indonesian Chinese who received his tertiary education in 
Taiwan. The magazine was also Indonesia-oriented.

POST-SUHARTO CHINESE NEWSPAPERS 
(1999–today)
Following the fall of Suharto, local Chinese-language daily newspapers 
and magazines re-emerged. Professor Huang Kunzhang argued that 
initially, no one was sure whether the publication of Chinese newspapers 
would again be allowed in Indonesia. Indonesian Chinese business groups 
did not dare to set up publications on that uncertainty. Understandably, 
the first publishers of post-Suharto Chinese newspapers were indigenous 
businessmen who were in the media business. Harmoko, the former 
chairman of Golkar, started the first Chinese daily Xin Shenghuo Bao 
新生活报 (Harian Hidup Baru, February 2000) in Jakarta, followed 
by the Matahari group’s Long Yang Ribao 龙阳日报 (Harian Naga 
Surya, March 2000) in Surabaya.23 It was often assumed that it was after 
these indigenous groups had made their move that Chinese business 
groups followed suit. This is untrue. The first Chinese-language daily 
newspaper during the Reformasi period was Heping Ribao (Harian 
Umum Perdamaian) in Jakarta; this was established on 23 January 2000 
by a Chinese Indonesian, Wu Nengbin 吴能彬 alias Purnomo Nurdin. 
He was the founder of the Partai Bhinneka Tunggal Ika Indonesia (Unity 
in Diversity Party).24 Within one year, there were in existence at least six 
Chinese dailies in Jakarta, two in Surabaya and one in Medan.

23 See Huang Kunzhang 黄昆章, “Cong longyang ribao de tingkan kan yinni 
huawen baoye de cangshang” 从《龙阳日报》的停刊看印尼华文报业的沧
桑, www.chinamediaresearch.cn/article.php?id=3200 (accessed 6 October 2015).
24 See Heping Ribao, No. 80/Th-1-Sabtu, 27 May 2000; also Cui Guiqiang 崔贵
强, Dongnanya huawen ribao xianzhuang zhi yanjiu 东南亚华文日报现状的研
究 (Singapore: Huayi guan and Nanyang xuehui, 2002), p. 123.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   14 11/4/23   3:38 PM



15

Apart from the New Order newspaper Yindunixiya Ribao (Harian 
Indonesia) which gradually transformed into a full Chinese daily 
newspaper after the fall of Suharto, there emerged Yindunixiya Shangbao 
印度尼西亚商报 (Bisnis Indonesia, April 2000), Guoji Ribao 国际
日报 (International Daily, January 2001), and Shijie Ribao 世界日报 
(Universal Daily News, June 2001), all were published in Jakarta. In 
Surabaya, the second-largest city in Indonesia where there are a lot of 
Totok Chinese, at least two new Chinese dailies emerged: in addition 
to Long Yang Ribao, there was Qiandao Ribao 千岛日报 (Harian 
Nusantara, October 2000).

Many publishers and editors of these newspapers were Chinese 
Indonesians, but they also collaborated with overseas Chinese 
newspapers. Some directors and editors of these newspapers resided 
overseas and collaborated with foreigners in establishing the newspapers. 
Guoji Ribao, for instance, was established by Xiong Delong 熊德龙 (Ted 
Sioeng) who also has a newspaper of the same name in the US. The US’s 
Guoji Ribao was established in 1981, with the Indonesian version only 
materializing in January 2001. Initially, Ted Sioeng was supported by 
a group of Jakarta Chinese businessmen, but later in 2012, the Jakarta 
group withdrew. Instead, the Mayapada Group led by Tahir (Weng 
Junmin 翁俊民) became its major shareholder.

Guoji Ribao also collaborated with the Jawa Pos Group of Surabaya. 
While it published Indonesian news, Guoji Ribao is not just an Indonesian 
Chinese newspaper. It also partners with newspapers in Hong Kong, 
Beijing, and various Chinese “newspapers” from different regions.25 
These newspapers are put together with the Guoji Ribao and distributed 
to readers. Although Indonesia-oriented, in reality, it is an “international” 
Chinese newspaper.

25 These partner newspapers include: Hong Kong’s Wenhui Bao 文汇报 
(Southeast Asian edition), the overseas edition of Beijing’s Renmin Ribao 人
民日报 (People’s Daily Overseas Edition), Hong Kong’s Shangbao 商报 and 
various local Indonesian Chinese “newspapers” (for instance Wanlong Kuaibao 
万隆快报 [Bandung Express], Zhongzhao Kuaibao 中爪快报 [Central Jawa 
Express], Subei Kuaibao 苏北快报 [North Sumatra Express] and Kundian 
Ribao 坤甸日报 [Pontianak Daily], etc.) See, for instance, Guoji Ribao, 9 and  
10 September 2014.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   15 11/4/23   3:38 PM



16

Shijie Ribao was closely linked to Taiwan and bore the potential to 
become a major daily in Jakarta. However, it failed in the competition 
with other newspapers, eventually closing down on 1 March 2007. 
Yindunixiya Ribao, the New Order newspaper, continued to be the leading 
Chinese newspaper up to 2002. It saw a circulation of 20,000 while 
Guoji Ribao came second with a circulation of 10,000.26 As time passed, 
Yindunixiya Ribao fell behind and was later purchased by an Indonesian 
media company, Mahaka Media, which also published an Indonesian-
language newspaper Republika, a pro-Muslim daily often critical of 
the Indonesian Chinese community. On 17 January 2007, Yindunixiya 
Ribao partnered with the Xingzhou Ribao 星洲日报 (Sin Chew Jit Poh) 
of Malaysia. The Indonesian name of the new daily remained Harian 
Indonesia, but the Chinese name was changed from Yindunixiya Ribao 
to Yinni Xingzhou Ribao 印尼星洲日报 (Indonesia’s Sin Chew Daily).27 
Those who only read Indonesian would think that it remained the old 
Harian Indonesia, but it is a new Chinese-language newspaper. Even 
though the editorial group is from Sin Chew, the newspaper offers an 
Indonesian perspective. The above examples show that the post-Suharto 
Indonesian Chinese newspapers have already been internationalized, if 
not globalized, both in terms of capital, personality and contents.

THE ORIENTATION OF INDONESIAN 
CHINESE NEWSPAPERS IN RECENT 
YEARS
One major characteristic of post-1998 Chinese newspapers is that they are 
supported by both Indonesian and foreign capital investments. Another 
characteristic is that they are not only Indonesia-oriented, i.e., Indonesian 
in their writing and reporting, but they are also regional in orientation. 

26 Interview with Lay Tuo, 5 February 2002, Jakarta.
27 Website on Harian Indonesia (accessed 5 October 2015).

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   16 11/4/23   3:38 PM



17

The rise of China appears to have had a major impact on them, and they 
tend to be more pro-Beijing than pro-Taiwan. Pro-Taipei newspapers such 
as Shijie Ribao were unable to survive as many Chinese business groups 
preferred to publish in the better-established “pro-Beijing” newspapers. 
It has become much more difficult for Chinese newspapers in Indonesia 
to be neutral regarding China.28

As the PRC no longer stresses the communist ideology, many 
Indonesian Chinese newspapers find it easier to accept the PRC. Also, 
with China appearing to encourage “overseas Chinese nationalism”, 
many Chinese dailies in Indonesia support the rise of China as long 
as it does not conflict with Indonesian national interests. For instance, 
Indonesian Chinese newspapers openly and enthusiastically supported 
the Beijing Olympics in 2008 and considered the games as the pride of 
the Chinese regardless of their citizenship. This coincides with Beijing’s 
policy to include “overseas Chinese” as part of China or the “Chinese 
nation”. However, tensions between Chinese nationalism and Indonesian 
nationalism still exist. When a Beijing official in Jakarta urged Chinese 
Indonesian to learn Hanyu (i.e., Beijing’s Mandarin) “to strengthen their 
national identity” with China, some Chinese Indonesian newspapers 
criticized the official for causing trouble for the Chinese community.29

All Chinese newspapers, except for Yinni Xingzhou Ribao (2012–20) 
have been supporting China in disputes between Beijing and Taipei, on 
the Hong Kong issue and the Beijing-Washington tussle. They are also 
particularly enthusiastic about economic cooperation between Jakarta and 
Beijing. Except for Xingzhou, these newspapers use Mainland Chinese 
news agencies’ reports on China and international events. Xingzhou, 
however, tends to use its own sources, compiling its own news reports 

28 Several writers (in Chinese) and political observers in Jakarta are of the view 
that the majority of Chinese-speaking businessmen are Beijing-oriented partly 
because there are more business opportunities in mainland China than in Taiwan.
29 For the story, see Leo Suryadinata, The Rise of China and the Chinese Overseas: 
A Study of Beijing’s Changing Policy in Southeast Asia and Beyond (Singapore: 
ISEAS – Yusof Ishak Institute, 2017), pp. 195–96.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   17 11/4/23   3:38 PM



18

based on Western and China news and hence presenting more balanced 
reports.30 Xingzhou has also been able to do this because its resources are 
shared with the Kuala Lumpur Xingzhou Ribao. Yinni Xingzhou Ribao 
reverted to Yindunixiya Ribao in 2021, and there has also been a change 
in their stand concerning Beijing.

With regard to the “One Belt One Road” initiative of China, 
Indonesian Chinese newspapers also offer their support as it is viewed 
as being parallel to the Indonesian “Maritime Road” (Tol Laut) concept. 
However, the recent conflict over the Natuna territorial waters between 
Beijing and Jakarta placed the Chinese-language newspapers in Indonesia 
in a difficult situation. They reported the arguments of both sides but 
were more on the Indonesian side.31 The editorials and opinion articles 
expressed their hope for a peaceful settlement between the two countries, 
reflecting the delicate balance that Indonesian Chinese newspapers must 
keep 32

PROBLEMS FACING INDONESIAN 
CHINESE NEWSPAPERS TODAY
The excess of Chinese newspapers with limited readership and 
advertisements meant that many ceased publication soon after 
establishment. Long Yang Ribao was only sustained for a year and eight 
months, Xin Shenghuo Bao lasted for two years and four months and 
Heping Ribao had a lifespan of only two years.33 Those that persist 

30 The international reporting of Yinni Xingzhou Ribao from late July to early 
August 2020 was studied.
31 Yinhua Ribao, for instance, published the full text of China’s statement.
32 See, for instance, the editorials of Yinhua Ribao, 20 June 2016 and 24 June 
2016; Two opinion articles in Guoji Ribao, 28 June 2016 by Ye Feng (椰峰), and 
30 June 2016 by Yiruxiang (意如香).
33 Cui Guiqiang, Dongnanya huawen ribao xianzhuang zhi yanjiu 东南亚华文日
报现状的研究, pp. 123–25. According to Li Zhuohui, between 2000 and 2012 
eight Chinese papers closed down: Long Yang Ribao (Surabaya), Heping Ribao 
(Jakarta), Xin Shenghuo Bao (Jakarta), Huashang Bao (Medan), Mianlan Zaobao 

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   18 11/4/23   3:38 PM



19

in publishing do not make money, except for Guoji Ribao, which is 
arguably the largest newspaper in Jakarta/Indonesia today.34 As stated 
earlier, in 2012 one business group withdrew from Guoji Ribao and 
later in October 2014, established a new daily, Yinhua Ribao 印华日报 
(Harian Yinhua, meaning “Indonesian Chinese Daily”). Li Zhuohui 李
卓辉, formerly editor-in-chief of Guoji Ribao, was appointed chief editor 
of the new daily. Together with the Yindunixiya Shang Bao owned by the 
Sukamdani group closely linked to Suharto, and Yinni Xingzhou Ribao, 
by 2020, Jakarta had four Chinese-language newspapers.

However, like the Shijie Ribao, Yinni Xingzhou Ribao was unable 
to compete with other newspapers mainly due to the limited readership 
of the Chinese dailies in Indonesia. On 2 January 2021, Yinni Xingzhou 
Ribao was taken over by another local company, P.T. Emas Indonesia 
Duaribu, terminating the partnership with Xingzhou Ribao (Sin Chew 
Daily) in Kuala Lumpur. The Chinese name of the daily was changed 
back to Yindunixiya Ribao.35 The Xingzhou Group left Jakarta and their 
vacancies were taken over by new staff. Due to limited resources, this 
newspaper has not been able to develop further.

Chinese dailies in Indonesia face many issues. With the possible 
exception of Guoji Ribao, the other three: Yindunesia Ribao, Yindunixiya 
Shangbao and Yinhua Ribao have been losing money.36 Significantly, 
there are not enough advertisements to keep the Chinese newspapers 
going. One informed source noted that there are about 30,000 Chinese 
newspaper readers/subscribers in Indonesia, with the largest readership 

(Medan), Yinhua Youbao (Jakarta) and Shijie Ribao (Jakarta), see Li Zhuohui, 
“Yinni huawen baoye fazhan yu qianjing” 印尼华文报业发展与前景, in Yihe 
Shiji《 怡和世纪》Issue 26 (June–September 2015), pp. 93–97.
34 It is difficult to get the circulation number. According to one source, Guoji 
Ribao has a circulation of 10,000 copies, while the rest has only a circulation of 
3,000 each.
35 “Biele, Yinni Xingzhou Ribao” (“别了,《印尼星洲日报》), in Guoji Ribao, 
28 December 2020.
36 Interviews with Chinese dailies reporters and editors in Jakarta, May 2015.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   19 11/4/23   3:38 PM



20

being in Jakarta. With limited resources and readership, the newspapers 
are in fierce competition.37 Besides, there is a limited number of writers 
and journalists who are able to work for these newspapers. A director of 
one of the newspapers suggested that the existing Chinese newspapers 
should merge in order to survive38 but this is unlikely to happen as the 
groups have different interests.

Apart from Jakarta’s newspapers, Qiandao Ribao (Harian Nusantara) 
in Surabaya is locally circulated. In Medan, there are also Chinese dailies 
called Xun Bao (讯报) established in 2007, and Hao Bao Daily (好
报), established in 2010. These newspapers fulfil the need of the local 
Chinese-speaking population with their small circulation.

Besides the readership problem, Indonesian Chinese newspapers now 
also face a shortage of editors and writers; Indonesian-born or old settlers 
are ageing. To my knowledge, many local editors have retired and are 
replaced by foreign Chinese; local graduates are not skilled enough or 
not interested in the job. It is a public secret that Indonesian Chinese 
newspapers hire mainland Chinese university students who are studying 
in Indonesian universities to write and edit articles.

The thirty-two years of Suharto rule almost eliminated the Chinese 
language in Indonesia. Chinese schools were closed in early 1966, 
meaning that Chinese Indonesians below 60 years old never attended 
Chinese schools and therefore are usually unable to read Chinese. In 
other words, Chinese newspapers are usually read by old Indonesian 
Chinese readers and new Chinese migrants/workers; not by post-1965 
Indonesian Chinese. Chinese dailies, in fact, have little effect on the 
younger generation of Chinese Indonesians.

Nevertheless, there exists a demand for Chinese newspapers among 
the older generation of Indonesian Chinese. Many of them have strong 
purchasing power. To cater to the Chinese-speaking community, even 

37 A discussion with a Chinese daily director in Jakarta, August 2015.
38 The author had a discussion with one of the directors of the Chinese newspapers 
in Jakarta, August 2015.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   20 11/4/23   3:38 PM



21

Metro TV, owned by an indigenous Indonesian named Suryo Paloh, has 
the Shoudu Xinwen 首都新闻 or 美都新闻 (Metro News) in Chinese. 
Although the broadcast is limited to one hour, the programme is still 
welcomed by the older generation of Chinese Indonesians and foreign 
Chinese residing in Indonesia.

Possible targets for recruiting writers and readers of Indonesian 
Chinese newspapers are Chinese workers and Indonesian students who 
have studied in China. Since the fall of Suharto and the rise of China, 
Indonesia has seen a rise in foreign Chinese-language teachers. There 
are also many Chinese students studying in various Indonesian private 
universities.39 These students and teachers are recruited by Chinese 
newspapers. However, as Indonesia still restricts new Chinese migrants, 
the number of Chinese-speaking new migrants remains small.

With regard to mainland Chinese workers, there are about 35,700 
of them in Indonesia, and these are mainly in infrastructure and mining 
projects.40 A few might read the printed Indonesian Chinese newspapers, 
but few would subscribe to the Indonesian Chinese newspapers as their 
interests still lie with China. Moreover, if they wish to know about China 
and the local situation, they can instead rely on the Internet and other 
sources.

A recent wave of “Mandarin fever” in Indonesia means that there 
is an increasing number of indigenous Indonesians who receive tertiary 
education in China and Taiwan. But the number is still small. Those who 
learned the Chinese language locally have not achieved the standard 

39 The number of Chinese students from mainland China is quite small, only a 
thousand or so, and many were absorbed into the mainland Chinese business 
community in Indonesia. See Leo Suryadinata, “Xin Yimin in Indonesia: A 
Growing Community that Faces New Challenges”, in Rising China and New 
Chinese Migrants in Southeast Asia, edited by Leo Suryadinata and Benjamin 
Loh (Singapore: ISEAS – Yusof Ishak Institute, 2022), p. 188.
40 See Leo Suryadinata, “Rising China, New Migrants and Ethnic Chinese Identity 
in Southeast Asia”, in Rising China and New Chinese Migrants in Southeast 
Asia, edited by Leo Suryadinata and Benjamin Loh, pp. 23–24.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   21 11/4/23   3:38 PM



22

required for reading newspapers, and hence have not been able to sustain 
the readership of Chinese-language newspapers in Indonesia.

In comparison, the number of Indonesian students who study in 
China is quite large. It was reported that in 2019 prior to the pandemic, 
about 15,700 Indonesian students were in China. These students included 
both Chinese Indonesians and “indigenous” Indonesians.41 Many of them 
studied the Chinese language and some others studied non-language 
subjects. Not all students who studied at Chinese universities were 
proficient in Chinese as many could use English to write papers. Many 
studied Chinese as a second language and their command of the Chinese 
language was likely to be quite limited.

The “Mandarin fever” did not produce a substantive Chinese-
speaking community in Indonesia as many are satisfied with possessing 
just conversational skills. With students not pursuing advanced Chinese 
language skills, most are not proficient enough to achieve the standard 
required for reading Chinese-language newspapers, let alone sustain such 
newspapers. Thus, the declining number of Chinese-speaking Indonesian 
Chinese remains a major problem for the Chinese dailies in Indonesia.

CONCLUSION
The Chinese in Indonesia are divided into many groups. In the last century, 
there were Peranakan and Totok; the former was Indonesian-speaking 
while the latter was Chinese-speaking. After Suharto came to power and 
banned the three Chinese cultural pillars and prohibited new Chinese 
migrants from China, Mandarin-speaking Chinese gradually declined in 
number. Indonesian Chinese society has been Indonesianized, negatively 
impacting Chinese dailies in Indonesia.

As stated earlier, the number of Chinese-speaking Indonesian Chinese 
has been declining due to age, with most being above 60 years old. It 
seems that Chinese-language dailies continue to be read by the old who 

41 See Leo Suryadinata, “China’s Islamic Diplomacy in Indonesia Is Seeing 
Results”, ThinkChina, 9 February 2022.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   22 11/4/23   3:38 PM



23

still possess strong economic power. Additionally, these newspapers are 
also read by new Chinese migrants from China and ethnic Chinese from 
other Southeast Asian countries. But the latter are small in number.

In the near future, no critical mass will exist for Chinese newspapers 
in Indonesia. Even at this moment, Chinese newspaper editors, journalists 
and writers are made up of many foreigners. If this development persists 
over the next decade, Chinese-language newspapers in Indonesia may 
become overseas Chinese newspapers again. The future leaders of 
Chinese newspapers, from owner to editor, writer, journalist and readers 
are likely to be “overseas Chinese”.

23-J09573 01 Trends_2023-08.indd   23 11/4/23   3:38 PM



ISSN 0219-3213

30 Heng Mui Keng Terrace
Singapore 119614
http://bookshop.iseas.edu.sg

8
ISSUE

2023

THE 
ORIENTATION 
OF CHINESE 
NEWSPAPERS 
IN INDONESIA 
AS CHINA RISES
Leo SuryadinataT

R
E

N
D

S
 I

N
 S

O
U

T
H

E
A

S
T

 A
S

IA

TRS8/23s

7 8 9 8 1 5 1 0 4 3 6 39

ISBN  978-981-5104-36-3




